Monday, November 15, 2010







Amalan di Hari Wukuf kepada bukan jemaah Haji


DALAM bulan Zulhijah yang mulia ini, ada satu hari yang dikatakan antara hari yang paling afdal di sisi Allah SWT, selain daripada Jumaat iaitu pada 9 Zulhijah yang lebih dikenali sebagai hari Arafah. Hari Arafah adalah bersempena amalan berwukuf di Padang Arafah, satu daripada rukun fardu bagi umat Islam yang menunaikan ibadat haji.


Pada hari itu, Allah SWT akan membebaskan sesiapa yang menghadiri Padang Arafah dan memuliakan hari itu daripada api neraka. Oleh kerana itu, hari keesokannya ialah Aidiladha, hari kesyukuran dan perayaan bagi umat Islam dengan menzahirkan kegembiraan dan kesyukuran ke hadrat Allah SWT.
Kelebihan Hari Arafah tidak hanya terhad kepada jemaah haji yang berada di Tanah Suci, malah kelebihan itu turut dapat dinikmati umat Islam yang tidak mengerjakan ibadat haji. Sehubungan itu, umat Islam dianjurkan berpuasa pada sembilan hari pertama dalam bulan Zulhijah, terutama pada Hari Arafah. Tidak diragui lagi bahawa puasa adalah amalan yang afdal di sisi Allah SWT berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w,
“Berpuasa pada Hari Arafah dinilai di sisi Allah sebagai penghapus dosa bagi setahun yang sebelumnya dan yang selepasnya”. (Hadis Muslim).

Monday, November 8, 2010

Hikmah di Balik Musibah


Beberapa hari terakhir, tidak henti-hentinya berita tentang musibah dan bencana dalam skala besar, mulai dari banjir bah di Wasior, Gunung Merapi meletus, Gempa dan Tsunami di Mentawai dan nampaknya bencana seperti ini tidak ada henti-hentinya.
Sebagai orang yang percaya Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang, tetap memandang apapun gejala alam ini dengan kacamata Syari?ah. Sebab apapun yang terjadi tidak luput dari kehendak Allah SWT. Diantara hikmah yang bisa kita petik dibalik segala bencana ini antara lain:

      Pertama, menjadi ujian kesabaran seorang mukmin, karena disaat musibah datang terlihat sekali sikap seorang hamba yang sebenarnya, apakah berbaik sangka atau justru sebaliknya berburuk sangka atau bahkan menyalahkan dan mencaci maki Allah SWT, Allah SWT berfirman:







"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, Padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: ?Bilakah datangnya pertolongan Allah?? Ingatlah, Sesungguhnya pertolongan Allah itu Amat dekat."
 (QS. al Baqarah : 214).

Tuesday, October 26, 2010


Penyampaian cek "Sahutan ke tanah suci" dari Bank Islam

Semalam, 25-Oktober 2010 telah di adakan penyampaian hadiah kepada 12 orang pemenang "Sahutan Ke Tanah Suci" di DEWAN UTAMA, ARAS 5, SETIA 1 (bersebelahan Wisma Bank Islam, Bukit Damansara).  Di mana salah seorang pemenangnya adalah isteri aku. Penyampaian hadiah adalah kepada mereka yang bertuah , kerana telah menggunakan Master card bank islam dengan mata yang tertinggi pada satu-satu masa. Tidak kira samada penggunaan pembeliaan barangan atau pengisian petrol. Terpulang kepada pengunaan masing-masing.

Cuma aku sempat bertanya bagaimana isteriku boleh terpilih. Pegawai Bank itu memberitahu bahawa penggunaan kad oleh isteri aku pada satu hari tu, paling tinggi. Melalui kaedah tertentu (hanya diketahui oleh bank islam sahaja). Kemudian nama yang terpilih tadi akan dilakukan cabutan oleh bank islam.   Dengan takdir Allah, isteri  aku terpilih.

Nilai hadiah adalah tertera seperti dalam cek besar itu. RM 25,000. Insyaallah kalau tidak ada halangan(bergantung kepada kuota) pergi haji tahun hadapan. Nampaknya dia kena pergi seorang le. Aku kena jaga anak le..hehe.... Kalau nak pergi sekali buat masa ini mungkin tak dapat. Aku nak kumpul duit entah berapa tahun baru boleh dapat...

Dia pun aku agak dah boleh kot untuk pergi sendiri, cuma nak cari mauhrimnye saja. Pengalaman semasa aku menunaikan umrah  pada julai 2007 dengan nya mungkin boleh membantu serba sedikit.






Kepada pemegang master card Bank Islam (promosi sikit), mungkin nama anda naik tahun hadapan mana tahu. kalau tak buat lagi buat sekarang...Tapi aku biasa gunakan kad untuk isi minyak aje, senang nak budget, berapa penggunaan petrol setiap bulan.


--sesunguhnya, beruntunglah orang yang mampu menyahut panggilan Haji dari Allah dengan mengucapkan  lafaz talbiyah yang mulia--


لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لا شَرِيكَلَكَ لَبَّيْكَ، انَّالْحَمْدَ، وَالنِّعْمَةَ، لَكَ وَالْمُلْكَ، لا شَرِيكَلَكَ 
 Aku penuhi panggilan-Mu Wahai Allah! Aku penuhi panggilan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu, sesungguhnya segala puji, segala nikmat dan semua kerajaan adalah milik-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu.







Sunday, October 24, 2010



Operating system (OS) Percuma, Tak mahu ke ?

Ubuntu adalah sebuah sistem operasi lengkap yang berasaskan Linux. Ia sesuai digunakan pada pelbagai jenis komputer. Apa yang menarik mengenai Ubuntu ialah, ianya PERCUMA!!! Anda bebas menggunakannya di mana sahaja. Ubuntu juga dilengkapi dengan aplikasi asas yang anda perlukan.Perisian yang disertakan dalam Ubuntu adalah bebas dan bersumber terbuka. Hebat bukan?

Sebelum ini, ubuntu 10.04 telah dilancarkan pada april 2010. Dimana angka 4, menunjukkan bulan dilancarkan dengan nama Ubuntu 10.04 LTS. Yang terbaru nama Ubuntu 10.10 "Maverick Meerkat" dilancarkan pada oktober 2010

Jangan tak percaya, Ubuntu memang percuma. Anda boleh muat turun, disalin dalam cakera padat dan dikongsi dengan sesiapa sahaja. Bukan seperti perisian Microsoft Windows yang memerlukan anda membayar lesen. Sungguhpun Ubuntu tidak kebal,namun setakat ini, tiada lagi virus yang dapat menerobos masuk ke sistem operasi ini. Download dengan percuma, tak perlu bayar   disini

Bagi syarikat atau sesiapa yang mahukan persekitaran aplikasi yang stabil, anda boleh menggunakan versi Sokongan Jangka Panjang SJP (atau LTS, Long Term Support) yang akan disokong selama 3 tahun untuk komputer peribadi dan 5 tahun untuk komputer pelayan.
Dengan Aplikasi Pemasangan yang mudah, anda hanya perlukan lebih kurang 25 minit sahaja untuk memasang Ubuntu pada komputer anda.

Selain itu Ubuntu Muslim Edition 10.04 (code name Sabily)  boleh juga di download.
seronok betul guna  OS free nie, antara yang terbaru terdapat pada Ubuntu sabiliy 10.04 adalah:

- New “Manarat” pictures and wallpapers
- Zekr 0.7.6
- Thawab 3
- New offline recitation: Al-Muaiqly (48kbps)
- New parental web control application: nanny


Saya juga sedang menunggu new ubuntu 10.10 ( Sabily 10.10, codename "Al-Quds",) akan dilancarkan pada November 1st 2010, InshaAllah...

Thursday, October 21, 2010

Harta Dunia Hanya Sementara......

IANYA HANYA PINJAMAN DARI ALLAH

Bahagia itu ada di dalam HATI. Bahagia itu di dalam JIWA. Carilah kebahagian dihati sanubari dan kebersihan jiwa.

Pada masa kini, dengan jelas kita dapat melihat ramai manusia yang begitu mabuk dan mendambakan harta kekayaan duniawi. Dalam mencari harta, manusia tidak ubah seperti meneguk air di tengah panas terik. Setelah minum , maka hilanglah sekejap rasa dahaganya. Tetapi kemudian dahaga itu akan kembali sehingga mereka akan mencari air lain yang mungkin menjanjikan kenikmatan dari air yang pertama.

Thursday, October 14, 2010



Stuxnet - senjata pemusnah terbaru Yahudi


"Dalam pertengahan September, seluruh dunia dihebohkan oleh berita arus perdana yang memaparkan cerita berita tentang Israel sebagai pencipta dan penyebar virus komputer paling merbahaya, iaitu Stuxnet.

Sebelum ini, kebanyakan virus hanya menyerang PC atau ‘server’ untuk e-bisnes, iaitu dengan cara memadamkan fail atau dokumen sistem kunci, atau menghalang capaian laman sesawang, tetapi tidaklah sampai ketahap merosakkan fungsi utama.

Virus Stuxnet berbeza. Ia satu-satunya virus yang berupaya menembusi komputer yang digunakan untuk mengawal mesin-mesin utama dalam industri, sehingga membolehkan penyerangnya mengawal sistem-sistem kritikal seperti pam, motor, loceng kecemasan dan injap dalam sesuatu kilang industri. Yang paling ditakuti ialah apabila sistem keselamatan di loji tenaga nuklear dapat di matikan; air segar dicemarkan dengan sisa buangan dari loji rawatan kumbahan, atau injap paip minyak dibuka sehingga mencemari tanah dan laut.
“Apabila penyerang dapat mengawal sistem industri seperti, loji air, loji rawatan kumbahan atau stesyen janakuasa, maka ia akan menjadi satu ancaman yang amat serius kepada dunia,” kata Patrick Fitzgerald, pegawai kanan perisikan ancaman Symantec.

Saturday, October 2, 2010


Jangan tanyakan (La Tas' aluni)

Jangan  tanyakan aku tentang hidupku, 
Ia adalah sebuah rahsia kehidupan, 
Ia adalah anugerah, ia adalah ujian. 
Ia adalah dunia penuh dengan cita-cita 
Aku telah.....


Begitulah sedikit dari baris-baris dari lagu nasyid yang sungguh menusuk jiwa. Termenung aku sejenak apabila terdengar nasyid ini, apabila aku ikuti baris-demi baris, sememangnya aku menginsafi diriku. Tiada apa sumbanganku pada agama ini. Sedangkan orang lain berlumba-lumba membuat amal kebajikan. Teringat cerita sang pipit yang berusaha memadamkan api tatkala nabi Ibrahim (a.s) dibakar oleh Namrud yang kufur.


Binatang lain memperlekehkan sang pipit yang berusaha sedaya-upaya untuk memadamkan api mengambil air dengan paruhnya. Apa yang dapat dilakukan oleh sang pipit berbuat demikian, sehingga tidak dapat memberi kesan kepada api yang marak. Lantas dijawab oleh pipit, dia takut ditanya oleh Allah, apakah sumbangannya tatkala Nabi Allah Ibrahim dibakar.

Dalam kehidupanan kita, tidak lepas dari cita-cita dan panjang angan-angan. begitu juga aku, ingin mengejar kejayaan, kegemilangan dan harta dan sebenarnya ianya adalah ujian bagi diri ku. Mereka yang berjaya di dunia dan akhirat adalah orang yang mengikut jalan rasul  sebagaimana yang ditunjukkan oleh Al-quran. Sehingga mereka terus berjihad di jalan Allah. Sama ada Jihad untuk mengajarkan ilmu, berdakwah, menginfaqkan harta  dan seterus Jihad Fisabilillah. Dan amatlah buruk dan tercela orang yang tidak dapat  memberikan apa -apa  sumbangan hatta sedikit untuk  agama Allah  sebagaimana sebaris dari lagu nasyid ini ''
Jika tidak alangkah buruknya kewujudanmu" . Ya Allah , jadikan aku orang yang dapat memberikan walaupun sedikit sumbangan kepada agamaMu, sebelum nafasku terhenti....


jazakallahu khair...kepada Mardiahjamil http://mardhiahjamail.blogspot.com tatkala aku mendengar nasyid di blogmu sungguh menginsafkan diriku yang dhaif lagi lemah...


Renungkan sejenak..... 


Tuesday, September 28, 2010









Al-Quran menyingkap perihal  kepantasan cahaya

Al-Quran adalah sebuah kitab suci yang memiliki semua rahsia kehidupan. Salah satu ilmu pengetahuan yang ada di dalam Al-Quran yang mungkin tidak diketahui semua orang, iaitu tentang kepantasan cahaya yang masih merupakan misteri bagi para cendekiawan. Jika kita tafsirkan dengan benar di dalam Al-Quran akan ditemukan ayat mengenai kepantasan cahaya yang jika dipadankan dengan angka-angka para cendekiawan tidak jauh berbeza.




Tuesday, September 21, 2010







 Dibelenggu Pengalaman   


PENGALAMAN. Guru yang sangat berkesan. Boleh jadi satu memori hitam yang cukup menyakitkan. Apa yang sedang kita alami sekarang, sebentar lagi akan menjadi pengalaman. Setiap hari kita menimba pengalaman baru, meneroka alam kehidupan yang penuh dengan perkara-perkara yang harus dialami, tiada kecuali. Sekadar pengalaman tidak cukup membuatkan kita menjadi lebih baik jika tidak ada yang kita pelajari daripadanya. Bahkan mungkin, pengalaman dapat membawa kita ke dalam kehidupan yang penuh kerisauan, ketakutan, kebimbangan dan ketidakpastian. Kita buntu, tidak berani melangkah kerana pengalaman silam cukup memeritkan. Apabila itu yang kita alami dan kita tidak bisa keluar daripada pola pemikiran tersebut, sedarilah bahawa kita sedang dibelenggu pengalaman!





Monday, September 6, 2010

بسم الله الرحمن الرحيم


 Melipat gandakan ibadah di Fasa Terakhir Ramadhan 
   
 Kita kini telah memasuki fasa akhir ramadhan. Fasa yang dinamakan “Itqun Minan Nar” Bebas dari cengkaman api neraka. Disinilah pusingan akhir untuk menentukan kemenangan (puasa yang diterima oleh Allah). Umpama pelari  marathon yang ingin terus memecut untuk sampai kegarisan penamat. Banyak juga mereka yang memecut di awal perlumbaan, tapi akhirnya tewas. Lihat saja hari pertama ramadhan , terpaksa bersesak-sesak ketika  untuk berterawih, meriah masjid dan surau ketika itu. Tapi hanya bertahan seminggu saja. Lengang kembali surau dan masjid seperti tahun-tahun lepas juga, meriah pula shopping kompleks dan kedai-kedai pakaian di ketika hamba-hamba Allah sedang bersolat dan mengharapkan kerahmatan, keampunan serta dibebaskan dari azab neraka jahanam. 

Sunday, August 22, 2010

Moga-Moga Ramadhan Kali Ini  Kita Dapat Lakukan Ia......

1. Menjaga lidah daripada berdusta, mengumpat dan mencampuri urusan orang lain yang tiada kena-mengena  dengannya
2. Memelihara mata dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syarak dan yang  sia-sia
3. Mengawal perut daripada merasai makanan dan minuman yang HARAM atau yang mengandungi unsur  SYUBHAT terutama ketika berbuka
4. Berusaha menjaga kesemua pancaindera dan anggota tubuh badan daripada mendekati  atau melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia

Tuesday, August 10, 2010





Ahlan Wasahlan ya Ramadhan!! 

Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan kepada kalian berpuasa, sebagaimana juga telah diwajibkan kepada orang-orang sebelum kalian supaya kalian menjadi orang-orang yang bertaqwa.” (Q.S. Al-Baqarah/2: 183)

Ramadhan menjelma lagi, setelah kita melalui fasa bulan Rejab, Sya'ban dan beberapa hari lagi  bulan yang penuh dengan keberkatan dan dimana  diwajibkan berpuasa. Berbahagialah mereka yang dapat melaksanakan ibadah puasa dan terus menerus menambahkan amal ibadat selepas ramadhan, agar menjadi hamba-hamba yang bertaqwa.

Sabda Rasulullah SAW  "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, di mana Allah melimpah ruahkan di dalamnya dengan keberkatan, menurunkan rahmat, mengampuni dosa-dosa kamu, memakbulkan doa-doa kamu, melihat di atas perlumbaan kamu untuk memperolehi kebaikan yang besar dan berbangga mengenaimu di hadapan malaikat-malaikat. Maka tunjukkanlah kepada Allah Taala kebaikan dari kamu. Sesungguhnya orang yang bernasib malang ialah dia yang dinafikan daripada rahmat Allah pada bulan ini."

(Hadis riwayat -Ubadah Bin Somit RA.)

 Memang nyata, kita belum seperti para shahabat Rasulullah saw., mungkin anda atau saya bahkan merasa biasa-biasa saja dengan datangnya Ramadhan. Atau yang lebih malang , dan berasa runsing tatkala hampirnya Ramadhan. Na’udzubillah. Yang menyambut gembira Ramadhan adalah orang beriman, yang menyambut dengan lemah dan malas mungkin golongan fasiq, atau ini boleh menjerumuskan kearah kekufuran.

Marilah kita persiapkan seluruh kemampuan kita; baik rohani ataupun jasmani,  ilmu dan harta menyambut Ramadhan yang mungkin kita tidak akan menjumpainya lagi di tahun hadapan.

"Ramadhan kedatanganmu ku tunggu, pemergianmu ku tangisi".....

Friday, August 6, 2010

Gaji: 34 peratus pekerja di bawah garis kemiskinan 
 
Kajian Kementerian Sumber Manusia mengenai gaji pekerja dalam negara mendapati bahawa hampir 34 peratus daripada kira-kira 1.3 juta pekerja memperolehi pendapatan bulanan bawah RM700. 

Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S Subramaniam berkata kajian Perolehan Pekerjaan Nasional 2009 memberi penekanan terhadap soal pentingnya tahap gaji ini dinaikkan, terutama selepas kementerian itu mendapati bahawa sukar untuk menyerahkan soal gaji pekerja kepada kuasa pasaran semata-mata. 

Beliau turut merujuk kepada kajian Bank Dunia yang mendapati bahawa pergerakan gaji di Malaysia hanya mencatatkan pertumbuhan 2.6 peratus setiap tahun sejak 10 tahun lalu berbanding dengan peningkatan kos hidup dalam tempoh itu. 

Saturday, July 31, 2010




Ketika Al-Quran Berbicara

Waktu engkau masih kanak-kanak, kau laksana kawan sejatiku. Dengan wudu' aku kau sentuh, dalam keadaan suci aku kau pegang, kau junjung dan kau pelajari. Aku engkau baca dengan suara lembut dan lunak  ataupun keras setiap hari.
Setelah selesai engkaupun selalu menciumku mesra.

Sekarang engkau telah dewasa… Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku… Apakah aku bacaan usang yang tinggal sejarah… Menurutmu barangkali aku bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu. Atau menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji saja?
Sekarang aku engkau simpan rapi sekali hingga kadang engkau lupa dimana menyimpannya.
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai perhiasan rumahmu. Kadang kala aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa. Atau aku kau buat penangkal untuk menakuti hantu dan syaitan. Kini aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian dalam kesepian. Di atas lemari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.

Dulu…pagi-pagi…surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman. Petang harinya aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau….. Sekarang… pagi-pagi sambil minum kopi…engkau baca Quran pagi atau
menonton  berita TV. Waktu terluang ..engkau sempatkan membaca buku karangan manusia.
Sedangkan aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Yang Maha Perkasa.

Engkau campakkan, engkau abaikan dan engkau lupakan…
Waktu berangkat kerjapun terkadang engkau lupa baca pembuka surah2ku (Basmalah).
Diperjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi.
Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat padaku di laci kenderaanmu.
Sepanjang perjalanan radiomu selalu tertuju ke staesen radio kegemaranmu.
Aku tahu kalau itu bukan stesen radio yang senantiasa melantunkan ayatku.
Di meja kerjamu tidak ada aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja.
Di Komputermu pun kau putar muzik kegemaranmu.
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku melantun.
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kadang kau abaikan.
Engkau terlalu sibuk dengan urusan duniamu.

Benarlah dugaanku bahwa engkau kini sudah benar-benar melupakanku.
Bila malam tiba engkau tahan bersenkang mata  berjam-jam di depan TV.
Menonton pertandingan Liga Itali, muzik nyanyian dan filem cereka.
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu…aku menjadi semakin kusam dalam lemari
Mengumpul debu dilapisi abu dan mungkin dimakan kutu
Seingatku hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini tersekat-sekat dan kurang lancar lagi setiap membacaku.
Apakah Quran, TV, radio , komputer, dapat memberimu pertolongan?
Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Hanya dengan ayat-ayat Allah yang ada padaku engkau dapat selamat
melaluinya.
Sekarang engkau begitu mudah membuang waktumu…
Setiap saat berlalu…kuranglah usia umurmu…
Dan akhirnya kubur sentiasa menunggu kedatanganmu..
Engkau bisa kembali kepada Tuhanmu sewaktu-waktu
Apabila malaikat maut mengetuk pintu rumahmu.
Bila aku engkau baca selalu dan engkau hayati…

Di kuburmu nanti….
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan
Yang akan membantu engkau membela diri
Bukan Quran  yang engkau baca yang akan membantumu
Dari perjalanan di alam akhirat

Tapi akulah "Qur'an" kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu
Peganglah aku lagi . .. bacalah kembali aku setiap hari
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat suci
Yang berasal dari Allah, Tuhan Yang Maha Mengetahui
Yang disampaikan oleh Jibril kepada Muhammad Rasulullah.
Keluarkanlah segera aku dari lemari atau lacimu…
Jangan lupa bawa kaset yang ada ayatku dalam laci kenderaanmu
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu

Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu
Sentuhilah aku kembali…
Baca dan pelajari lagi aku….
Setiap datangnya pagi dan petang hari
Seperti dulu….dulu sekali…
Waktu engkau masih kecil ,
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan biarkan aku sendiri….
Dalam bisu dan sepi….

Marilah kita membaca quran,menghayati dan mengamalkannya, sebelum quran dibacakan kepada kita....

Saturday, July 17, 2010



Jihad Menentang Pemerintah Islam Yang Zalim
 

أفضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائ
"Selebih-lebih jihad ialah berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim."Jihad merupakan kewajipan yang tidak boleh diremehkan dalam Islam. Ia merupakan kemuncak amalan dalam Islam sebagaimana hadis Nabi yang menyebutkan :


رأس الأمر الاسلام و عموده الصلاة و ذروة سنامه الجهاد في سبيل الله
Yang maksudnya: “…Kepala amalan adalah Islam, dan tiangnya adalah solat, dan kemuncaknya adalah Jihad di jalan Allah.”
Jihad dalam tulisan ini ingin difokuskan kepada jihad terhadap pemerintah Islam yang zalim. Jihad terhadap mereka bukan bermakna mengangkat pedang dan senjata lain untuk menggulingkan kerajaan. Bukan juga bermakna rampasan kuasa dengan kekerasan. Itu bughah namanya. Jihad yang dimaksudkan ialah menegur dan menasihati pemerintah sekiranya mereka melakukan kezaliman dan maksiat. Nabi s.a.w. pernah bersabda,
الدين النصيحة:قلنا لمن يا رسول الله؟قال: لله و لكتابه ولرسوله و لأءمة المسلمين وعامتهم
Yang maksudnya: “ Agama itu nasihat. Kami (sahabat)bertanya; untuk siapa wahai Rasulullah? Jawab Nabi s.a.w; bagi Allah, bagi kitabNya, bagi rasulNya, bagi pemimpin orang Islam dan rakyatnya.”(riwayat Muslim)

Monday, July 5, 2010









 Ambil pengajaran dari peristiwa Israk dan Mikraj



Umat Islam seluruh dunia akan menyambut ketibaan peristiwa agung iaitu Israk dan Mikraj yang ada disebut dalam ayat pertama surah al-Israk tidak lama lagi. Mereka tidak akan melepaskan peluang keemasan yang datang sekali setahun dalam bulan hijriah. Ia bagaikan dinanti-nanti oleh pencinta agama Islam, kerana kepentingannya dalam mentarbiyah jiwa manusia ke arah kesempurnaan.


Israk dan Mikraj adalah salah satu peristiwa penting yang berlaku pada diri baginda Rasulullah s.a.w. Ia juga dianggap salah satu komponen daripada 'Sirah Nabawiyyah', yang bermaksud: Sirah Nabawiyyah adalah pelaksanaan Islam secara praktikal dan contoh tepat dalam menegakkan sebuah negara Islam - Syeikh Munir Muhammad al-Ghadban / Al-Manhaj al-Haraki Li as-Sirah an-Nabawiyyah, juzuk 1, Maktabah al-Wafa', Mansoorah, Mesir   1986.
Ulama berselisih pendapat dalam menentukan ketetapan tarikh berlakunya peristiwa penting itu. Menurut Ibn Ishaq ia berlaku selepas 10 tahun baginda dilantik menjadi Rasul. Az-Zuhri pula berpendapat ia berlaku setahun sebelum baginda berhijrah ke Madinah iaitu pada bulan Rabiul Awal, sementara as-Saddi menegaskan ia berlaku pada bulan Rabiul Awal, 16 bulan sebelum baginda berhijrah. Ada pun al-Hafiz Abdul Ghani Ibn Surur al-Maqdasi berpendapat ia berlaku pada 27 Rejab sebelum penghijrahan baginda ke Madinah.


Sementara Syeikh Prof Dr Yusuf al-Qaradawi pula berpendapat, bahawa riwayat mengenai peristiwa Israk dan Mikraj terdapat banyak pembohongan dan riwayat palsu yang boleh menggugat kedudukan iman Muslim, kerana peristiwa tersebut tidak berlaku pada bulan Rejab berdasarkan penjelasan al-Hafiz Ibnu Hajar al-'Asqalani, di mana ia tidak berlaku pada malam 27 Rejab kerana ia tidak disokong dengan hadis-hadis Sohih atau pun kata-kata Sahabat yang Sohih.


Itulah juga pendapat Imam an-Nawawi daripada mazhab Imam as-Syafie dan Imam Abu Ishaq yang berpendapat bahawa Israk Mikraj berlaku pada malam 27 Rabiul Awal. Justeru tiada nas yang menyebut keistimewaan beramal pada hari tersebut, sama ada dengan ibadat puasa atau yang lain, kerana puasa pada hari yang tidak jelas bila berlaku peristiwa itu adalah sebahagian daripada perkara bidaah, kerana tiada nas yang jelas menyuruhnya, tetapi jika kebetulan ia jatuh pada hari Isnin atau Khamis, puasa yang dilakukan itu dibolehkan kerana Nabi sering melakukannya.


Tetapi apa yang penting diambil iktibar daripada peritiwa itu, ialah pengajaran mengenai perjalanan baginda dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa dan mikraj Rasul hingga ke langit ketujuh (Sidratul Muntaha).
Adapun berpuasa sunat pada bulan Rejab secara umumnya adalah sesuatu digalakkan berdasarkan satu hadis do'if yang disebut oleh Imam as-Suyuti daripada Ibnu Abbas, baginda bersabda maksudnya: "Sesiapa yang berpuasa sehari dalam bulan Rejab, dia bagaikan berpuasa satu bulan, sesiapa yang berpuasa tujuh hari, maka dia tidak akan dimasukkan ke dalam neraka (kerana ia telah ditutup buatnya), sesiapa yang berpuasa sepuluh hari, maka segala kejahatannya diganti dengan segala kebaikan." 

Tuesday, June 29, 2010



Kejahatan-kejahatan Bangsa Yahudi

Bangsa Yahudi adalah  pembunuh para nabi yang diutuskan dari kalangan Bani Israel, sepanjang zaman terus menerus  melakukan pembunuhan dan kekejaman keatas  bangsa Palestin . Disenaraikan antara sejarah kekejaman Yahudi yang tidak akan dapat dilupakan bangsa Palestin - sebelum dan sesudah wujudnya negara Israel…

1. KAUM Yahudi mengaku mereka keturunan Nabi Daud. Mereka percaya kawasan sekitar Bukit Zion atau Palestin adalah bekas kerajaan Nabi Daud yang telah ditawan dari Bani Al-Yabusiyyah.

2. YAHUDI memilih segi tiga terbalik sebagai lambang mereka, yang bermaksud materialisme, manakala segi tiga betul adalah spiritualisme. Gabungan kedua-duanya - segi tiga betul dan terbalik - membentuk berbucu enam yang menjadi lambang agama Yahudi hingga kini.

Sunday, June 20, 2010

Isu GazaYang kian Suram

Kita menangis untuk GAZA hanya sekejap,kita menadah doa untuk GAZA mengikut musim,kita berbicara tentang GAZA hanya di mulut.Selepas segalanya dah sejuk,fikiran pun dikosongkan dari memikirkan tentang GAZA.

Kita mudah tertipu dengan tipu daya musuh.itulah hakikat yang perlu ditelan oleh kita.

Perancangan rapi musuh telah memerangkap kita.kita telah terperangkap dengan permainan mereka.World cup yang datang selepas tragedi MAVI MARMARA diserang cukup untuk menukarkan rasa sedih dan geram kita pada kejadian itu kepada kegembiraan dan kelalaian kita menonton dan bersorak untuk pasukan pilihan masing-masing.tidak salah untuk menonton,tapi jika ada yang sanggup berkorban apa saja untuk terpacak di depan tv semata-mata tidak mau ketinggalan menyaksikan secara live perlawanan,itu satu kerugian yang nyata.kalau minat bola sekalipun,biar diseimbangkan dengan perkara-perkara lain yang lebih bermanfaat.GAZA tidak berhenti menangis,tapi kita sudah cepat-cepat mengesat air mata yang tidak kelihatan itu.Ingat,GAZA itu tanggungjawab kita bersama.

World cup juga satu konspirasi jahat dari musuh yang telah dirancang rapi.lagunya,lambangnya,nama bolanya..semua mengandungi seribu satu konspirasi yang tersirat.Terpulanglah untuk mempercayainya atau tidak.Gerakan halus ini sangat licik pergerakannya.hampir kita tidak sedari,gerakan ini telah berada di sekeliling kita melalui racun-racunnya yang lima seperti yang disebutkan dalam post sebelum ini iaitu 5S=SONG,SMOKE,SPORT,SCREEN,SEX.

Bangunlah dari tidur wahai Umat Muhammad s.a.w.Saudara kita di GAZA memerlukan pertolongan kita.Jangan terpedaya dengan musuh yang sentiasa mencari peluang menghancurkan kita dari pelbagai sudut.Amat rugi air mata yang mahal itu dicurahkan ke tempat yang tidak selayaknya. Curahlah untuk menangisi keperitan saudara kita di sana.
  
sumber : tranungkite ( http://redqalbi.blogspot.com)

Friday, June 18, 2010







SAINTIS AKUI MATAHARI AKAN TERBIT DARI BARAT



Fenomena matahari terbit dari barat merupakan satu kejadian yang membuatkan pakar-pakar sains berfikir bagi mencari dan mengkaji akan punca kejadian ini. Ianya juga telah mula diperkatakan sejak 1400 tahun dahulu. Daripada Abu Hurairah r.a, katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda (yang bermaksud): “Tiga perkara, apabila zahir kesemuanya, tidak akan memberi manfaat iman seseorang itu. Sama ada yang tidak pernah beriman sebelum itu atau imannya tidak memberi kebaikan terhadap dirinya. (Iaitu) ketika matahari terbit dari arah barat, Dajjal dan Daabatul Ardh (sejenis makhluk dari dalam bumi).” (Riwayat Muslim)

Sejauh manakah kebenaran fenomena ini? Ikuti wawancara HAPPIS BASHA bersama pakar astronomi negara, PROFESOR DR. MOHD ZAMRI ZAINUDDIN, mengenai fenomena ini.

Thursday, June 10, 2010

Photobucket
Add caption
Terima kasih kepada pemberi award ini, 1. nadia_dizarch (beautiful blogger award), 2. saiedah (best friend award), 3. Abuluqman (anugerah dari orang kampung) dan nur insan (best follower 10).. Jutaan terima kasih diucapkan. Dirangkumkan sekali saja keempat -empat award yang cantik dan molek ini. Semoga kita terus menjadikan ruangan blogger ini sebagai wadah untuk terus menyalurkan informasi-informasi yang berguna dan juga sebagai medan dakwah...insyaallah. Kepada pemberi award ini jutaan terima kasih diucapkan. Bila pula saya nak bagi award, nak design tak pandai lagi....Tunggu le nanti bile sudah ok..

Thursday, June 3, 2010

Qardhawi: Israel Hanya Meyakini Hukum Rimba



Doha – Infopalestina: Ketua Persatuan Ulama Dunia, Dr. Yusuf al Qardhawi meminta dihentikannya hubungan dan inisiatif damai dengan entitas penjajah Zionis setelah serangan berdarah terhadap armada kebebasan yang membawa bantuan kamanusiaan ke Gaza. Dia menyerukan diadakannya pertemuan para ulama di Istanbul untuk menyampaikan pesan “kontrak” kepada umat Islam.
Qardhawi kembali menegaskan seruannya kepada pemerintah Arab, Liga Arab dan otoritas Ramallah agar berhenti melakukan pembicaraan dan memberikan inisiatif dalam dengan geng-geng penjajaht Zionis yang tidak jalan perdamaian dan tidak meyakini kecuali hukum rimba.
Ketua Persatuan Ulama Dunia ini menyerukan penarikan inisiatif damai Arab yang dibunuh oleh Zionis dan dipenuhi dengan mayat melalui aksi-aksi kejahatan yang terus dilakukan terhadap rakyat Palestina.
Qardhawi menegaskan di akhir pernyataannya, Selasa (1/6), seruannya untuk melakukan pemboikotan terhadap barang Zionis dan Amerika. (asw)

Video "Rancangan Barat Memecah belahkan Umat Islam"

VIDEO MENARIK "RANCANGAN BARAT MEMECAH BELAHKAN UMAT ISLAM"