Tuesday, August 10, 2010





Ahlan Wasahlan ya Ramadhan!! 

Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan kepada kalian berpuasa, sebagaimana juga telah diwajibkan kepada orang-orang sebelum kalian supaya kalian menjadi orang-orang yang bertaqwa.” (Q.S. Al-Baqarah/2: 183)

Ramadhan menjelma lagi, setelah kita melalui fasa bulan Rejab, Sya'ban dan beberapa hari lagi  bulan yang penuh dengan keberkatan dan dimana  diwajibkan berpuasa. Berbahagialah mereka yang dapat melaksanakan ibadah puasa dan terus menerus menambahkan amal ibadat selepas ramadhan, agar menjadi hamba-hamba yang bertaqwa.

Sabda Rasulullah SAW  "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, di mana Allah melimpah ruahkan di dalamnya dengan keberkatan, menurunkan rahmat, mengampuni dosa-dosa kamu, memakbulkan doa-doa kamu, melihat di atas perlumbaan kamu untuk memperolehi kebaikan yang besar dan berbangga mengenaimu di hadapan malaikat-malaikat. Maka tunjukkanlah kepada Allah Taala kebaikan dari kamu. Sesungguhnya orang yang bernasib malang ialah dia yang dinafikan daripada rahmat Allah pada bulan ini."

(Hadis riwayat -Ubadah Bin Somit RA.)

 Memang nyata, kita belum seperti para shahabat Rasulullah saw., mungkin anda atau saya bahkan merasa biasa-biasa saja dengan datangnya Ramadhan. Atau yang lebih malang , dan berasa runsing tatkala hampirnya Ramadhan. Na’udzubillah. Yang menyambut gembira Ramadhan adalah orang beriman, yang menyambut dengan lemah dan malas mungkin golongan fasiq, atau ini boleh menjerumuskan kearah kekufuran.

Marilah kita persiapkan seluruh kemampuan kita; baik rohani ataupun jasmani,  ilmu dan harta menyambut Ramadhan yang mungkin kita tidak akan menjumpainya lagi di tahun hadapan.

"Ramadhan kedatanganmu ku tunggu, pemergianmu ku tangisi".....

3 comments:

meowwmania said...

selamat berpuasa :)

baincardin said...

Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak! :)

DLatum said...

Nice article :D

Selamat berpuasa and beramal ibadah :D :D :D

SOFFIYA' S HOMESTAY MERU, KLANG

Ruang Parking Ruang Parking Luar Ruang Tamu Bilik Utama  Katil Saiz Queen untuk 2 orang Bilik ked...