Tuesday, June 1, 2010

Dr Rani selamat, Jamuliddin dan wartawan Awani tidak diketahui
   
KUALA LUMPUR, 31 Mei: Semua rombongan rakyat Malaysia yang menyertai Konvoi Bantuan Antarabangsa Gaza selamat walaupun 16 dari anggota konvoi itu terbunuh dan lebih 30 cedera.

Adun PAS dari Meru, Dr Rani Othman dalam smsnya berkata beliau selamat dan kini kapal yang dinaikinya dipaksa berlabuh di Haifa.

Namun begitu, keadaan Timbalan Pengarah Yayasan Amal, Jamuliddin Elias belum diketahui lagi kerana tidak ada sebarang perhubungan dengan beliau. Setiausaha Politik MB Selangor, Nik Nazmi berkata, Jamuliddin berada di atas salah satu kapal dalam konvoi itu.

Lapan rakyat Malaysia disahkan berada dalam Mavi Marmara, kapal utama dalam flotila pro-Palesti yang diserang tentera Israel hari ini

Manakala itu, Ketua Pemuda PAS, Nasruddin Hassan kini berada di Istandul dan sedang berusaha untuk menyertai penduduk tempatan Turki yang sedang berdemo menentang tindakan Israel terhadap konvoi damai itu.

Turut selamat adalah tiga wakil Perdana Global Peace Organisation (PGPO) iaitu Shamsul Akmar Musa Kamal, Matthias Chang dan Ahmad Faizal Azumu dan anggota parlimen kawasan Parit, Mohd Nizar Zakaria.

Mereka turut disertai wartawan TV3 Halim Mohamed dan jurukamera Mohd Jufri Judin.

Namun begitu nasib dua wartawan Astro Awani tidak diketahui.

Shamsul berkata mereka berada kira-kira 1,000 batu nautika dari Gaza.

"Kami telah mendengar mengenai IHH (kapal Turki). Rancangan sekarang adalah untuk terus maju dan berpatah balik sekiranya terdapat amaran daripada tentera Israel," katanya.

Sumber : Harakahdaily   

5 comments:

♥xaturen♥ said...

Assalamualaikum, Hebat! Halaman Tuan! Teriama Kasih, Sudilah Komen Yang Membina Dhalaman Saya,
Wassalam.

akuvision said...

moga selamat buat mereka yang terlibat

Keyyah said...

semoga dorg semua selamat sampai ke Gaza n selamat juga balik.. setiap hari mesti search pasal ni. pg, ptg n mlm mesti nk tahu perkembangan terkini dorg...terkejut bila dgr dorg diserang..

qdine said...

terima kasih, xaturen, akuvision dan sweetsour kerana sudi berkongsi idea disini..Apapun doa kepada orang islam palestine tdk boleh dilupakan..

Aly said...

Alhamdulillah Dr Rani selamat..
1kampung rasa bersyukur sangat
^_^

SOFFIYA' S HOMESTAY MERU, KLANG

Ruang Parking Ruang Parking Luar Ruang Tamu Bilik Utama  Katil Saiz Queen untuk 2 orang Bilik ked...